Η Κίνα στον δρόμο των σύγχρονων μεταφορών

Άρθρο του Δημάρχου Δερύνειας Άντρου Καραγίαννη
Η Κίνα στον δρόμο των σύγχρονων μεταφορών

Η Κίνα στον δρόμο των σύγχρονων μεταφορών

Η Κίνα, η πολυπληθέστερη σήμερα χώρα στον κόσμο με πληθυσμό 1,4 περίπου δισεκατομμύρια κατοίκους και ανερχόμενη παγκόσμια οικονομική δύναμη, έθεσε ως στόχο την κατασκευή υπερσύγχρονων τρένων νέας γενιάς που θα φέρουν την επανάσταση στις χερσαίες μεταφορές.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της γερμανικής εφημερίδας Die Welt, η Κίνα προωθεί την κατασκευή του πιο γρήγορου τρένου στον κόσμο.  Η ιδέα για την κατασκευή τρένων ταχείας ανάπτυξης, ηλεκτρομαγνητικής πρόωσης, αναπτύχθηκε στη Γερμανία, σκόνταψε όμως στην έλλειψη ενδιαφέροντος από τις γερμανικές δημόσιες εταιρείες μεταφορών λόγω μικρών αποστάσεων.   

Η Κίνα, υιοθετώντας τη γερμανική τεχνολογία αμαξοστοιχιών μαγνητικής αιώρησης, ετοιμάζεται να θέσει σε τροχιά το γρηγορότερο τρένο του κόσμου, το οποίο θα καλύπτει την απόσταση 1000 χλμ. μεταξύ των πόλεων Γκουαντζού – Γουχάν σε μια ώρα, αντί σε δύο ώρες που χρειάζεται σήμερα ένα τρένο με ταχύτητα 600 χλμ. την ώρα.

Λόγω των μακρινών αποστάσεων, η Κίνα χρειάζεται σύγχρονα τρένα, τα οποία θα διανύουν μεγάλες αποστάσεις σε λιγότερο από μια ώρα, για εξυπηρέτηση τόσο του επιβατικού κοινού όσο και για προώθηση του εμπορίου.  Η ιδιαιτερότητα των τρένων νέας γενιάς εστιάζεται στη χρήση μαγνητικών δυνάμεων, με αποτέλεσμα τα τρένα να «αιωρούνται» κυριολεκτικά πάνω στις ράγες χωρίς τριβή.

Η αστικοποίηση πλήττει σήμερα σοβαρά τις επαρχίες της Κίνας, παρόλες τις φιλότιμες προσπάθειες που καταβάλλει η κινεζική Κυβέρνηση για παραμονή των νέων ζευγαριών στην επαρχία προσφέροντας τους οικονομικά, στεγαστικά και εργασιακά κίνητρα.  Η ραγδαία ανάπτυξη των αστικών κέντρων δημιουργεί περαιτέρω περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα, όπως η μόλυνση του περιβάλλοντος και γι’ αυτό οι νέες κινέζικες ηλεκτρομαγνητικές συγκοινωνίες σχεδιάζονται για να είναι πιο φιλικές προς το περιβάλλον.

Η προστασία του περιβάλλοντος και ο περιορισμός της κλιματικής αλλαγής αποτελούν βασικό στόχο της κινεζικής Κυβέρνησης, η οποία επενδύει και στην ανάπτυξη ηλεκτρικών αυτοκινήτων.  Δεν είναι τυχαίο που η Κίνα εξορύσσει και ελέγχει τα μεγαλύτερα αποθέματα ορυκτού λιθίου στον κόσμο.  Κινέζικες εταιρείες παράγουν το 75% των αναγκών της Κίνας σε λίθιο και σχεδόν το 40% της παγκόσμιας ζήτησης, σύμφωνα με στοιχεία της Εφημερίδας των Συντακτών.

Για να μπορέσει όμως η Κίνα να αναπτύξει ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο, θα πρέπει να διαφυλάξει τους φυσικούς πόρους της.  Η γεωργοκτηνοτροφία, ο πρωτογενής τομέας γενικότερα, οι αστικές και επαρχιακές περιοχές χρειάζονται νερό για να επιβιώσουν.  Το καλύτερο αγαθό για τους Κινέζους, οι πηγές νερού, πηγάζουν κυρίως από τα Ιμαλάια, εμπλουτίζοντας τους ποταμούς της Κίνας και των γύρω περιοχών.

Ο κύριος αντίπαλος της Κίνας στον έλεγχο των φυσικών υδάτινων πόρων του Θιβέτ και του Κασμίρ, είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πληθυσμιακά χώρα στον κόσμο, η γειτονική της Ινδία.  Οι δύο χώρες έχουν κοινά σύνορα μήκους περίπου 3.500 χιλιομέτρων.  Οι συγκρούσεις μεταξύ των δύο γειτονικών χωρών, αφορούν κυρίως τον έλεγχο των υδροφόρων πηγών και την κατασκευή φραγμάτων από την Κίνα για παραγωγή υδροηλεκτρικής ενέργειας.

Στόχος της Κίνας είναι ο γεωπολιτικός έλεγχος της αυτόνομης περιοχής του Θιβέτ γιατί από εκεί πηγάζουν οι μεγαλύτεροι ποταμοί της Ασίας, όπως ο Κίτρινος Ποταμός, ο Γάγγης, ο Ινδός, ο Μεκόνγκ κ.ά., οι οποίοι τροφοδοτούν με νερό την Ινδία, το Πακιστάν, το Μπαγκλαντές, τη Μιανμάρ, την Ταϊλάνδη, το Λάος, την Καμπόζη, το Βιετνάμ, συνολικού πληθυσμού δύο δισεκατομμυρίων κατοίκων.

Η συνεχής πληθυσμιακή αύξηση στην Ασία, η αστικοποίηση, η εκβιομηχάνιση και η κλιματική αλλαγή οδηγούν στις αυξημένες εμπορικές και οικιστικές ανάγκες. Η αστικοποίηση και η άρδευση της γεωργικής γης χρειάζονται τεράστιες ποσότητες νερού και για να φτάσουν πιο εύκολα οι κυβερνητικές υπηρεσίες, τόσο στις αστικές όσο και στις αγροτικές περιοχές, χρειάζεται ένα σύγχρονο δίκτυο μεταφορών που να καθιστά προσβάσιμες πόλεις, χωριά αλλά και να προωθούν το εμπόριο και τις οικονομικές συνδιαλλαγές με άλλες χώρες.  Η Κίνα φαίνεται να βρίσκεται ήδη στον ασφαλή και γρήγορο δρόμο των σύγχρονων μεταφορών.

 

                                                         Άντρος Γ. Καραγιάννης

                                                          Δήμαρχος Δερύνειας