Τα μηνύματα των διαδηλώσεων

Άρθρο του Δημάρχου Δερύνειας Άντρου Καραγίαννη
Τα μηνύματα των διαδηλώσεων

Τα μηνύματα των διαδηλώσεων

Η ένταξη των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ) στην καθημερινότητα των σύγχρονων ανθρώπων καθώς και η εξάρτηση της κοινωνίας των πολιτών από το διαδίκτυο έχουν επηρεάσει αισθητά την εμπλοκή των πολιτών στα κοινά δρώμενα.  Η σύγχρονη τεχνολογία έχει ομολογουμένως επιφέρει τεράστιες αλλαγές που επηρεάζουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο τον χαρακτήρα των πολιτών, χωρίς να αφήνουν βέβαια ανεπηρέαστο τον τρόπο σκέψης, επικοινωνίας αλλά και άσκησης πολιτικής στις μέρες μας. 

Σε παλαιότερες εποχές ο κόσμος εύκολα έβγαινε στους δρόμους και διαδήλωνε, ανταποκρινόμενος στο κάλεσμα οργανωμένων συνόλων, πολιτικών κομμάτων και άλλων οργανώσεων.  Σήμερα, η οργάνωση αυτή δεν είναι τόσο απαραίτητη, αφού χάρη στην τεχνολογία αρκεί ένα απλό μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο, ώστε χιλιάδες κόσμου να συγκεντρωθούν σε πλατείες και να διαδηλώσουν.  Αυτό αποδείχτηκε εξάλλου από τις επαναστάσεις στη Μέση Ανατολή, στις διαδηλώσεις των Κίτρινων Γιλέκων στη Γαλλία και στις συγκεντρώσεις χιλιάδων μαθητών-διαδηλωτών που όρμησαν στους δρόμους, για να διαδηλώσουν υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος και της αποτροπής της κλιματικής αλλαγής.  

Η νεολαία κινητοποιείται, όταν νιώσει την ανάγκη της ελεύθερης έκφρασης και προστασίας των ανθρώπινων δικαιωμάτων.  Οι νέοι πιστεύουν ότι η φωνή τους δεν ακούγεται από πολιτικούς κύκλους και γι΄ αυτό θέλουν, μέσω των διαδηλώσεων τους, να στείλουν ένα βροντερό μήνυμα προς πολλές κατευθύνσεις.  Πολλές φορές αρκετές διαδηλώσεις οδηγούνται σε επεισόδια, τα οποία εκμεταλλεύονται, τόσο τα ΜΜΕ, όσο και οι αποδέκτες των μηνυμάτων, για να καταδικάσουν και να στιγματίσουν τους διαδηλωτές ως ταραξίες.  Πολύ εύκολα μια πετυχημένη ειρηνική διαδήλωση μπορεί να παρουσιαστεί από τα ΜΜΕ ως αποτυχημένη όσον αφορά την προσέλευση του κόσμου. Άλλες φορές πάλι επιδιώκεται η υπερπροβολή σε μεμονωμένα περιστατικά παρεκτροπής διαδηλωτών.  Από την άλλη πλευρά τόσο τα ΜΜΕ όσο και τα ΜΚΔ έχουν την τρομερή ικανότητα να παρουσιάζουν μια περιορισμένου αριθμού διαδήλωση ως πετυχημένη.  

Αυτό όμως που έχει σημασία δεν είναι ο αριθμός των διαδηλωτών, αλλά τα μηνύματα που θέλουν να στείλουν οι διαδηλωτές.  Τα κοινωνικά προβλήματα, όπως η ανεργία, το στεγαστικό, η ασφάλιση υγείας, οι μειωμένοι μισθοί και η αύξηση των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος, αυξάνονται καθημερινά.  Ο κόσμος, όταν αδυνατεί να πληρώσει τους λογαριασμούς του, είναι φυσικό να διαμαρτύρεται και να επιζητεί καλύτερες συνθήκες επιβίωσης. Η καταπάτηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων αποτελεί επίσης ένα ευαίσθητο σημείο για το οποίο οι πολίτες αντιδρούν, όπως επίσης και η κοινωνική ένταξη των προσφύγων/μεταναστών.  Σε αρκετές χώρες αποτελεί φυσικό φαινόμενο οι πολίτες να κατεβαίνουν στους δρόμους και να διεκδικούν τα δικαιώματα τους, σε αντίθεση με κάποιες άλλες χώρες, όπου κάθε διαδήλωση διαλύεται με την άσκηση βίας από αστυνομικές ή στρατιωτικές δυνάμεις. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι κάθε διαδήλωση σχετίζεται με τη χρήση βίας, γιατί εξαρτάται από τους διοργανωτές κατά πόσο τα πράγματα θα εκτροχιαστούν ή θα κυλήσουν ομαλά. 

Σε κάθε περίπτωση το σίγουρο είναι ότι τα ΜΜΕ και τα ΜΚΔ έχουν την τρομερή δυνατότητα της υπερπροβολής αλλά και της υποβάθμισης, των διαδηλώσεων.  Οι διαδηλωτές μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα κοινωνικά δίκτυα, για να αφυπνίσουν τον κόσμο, για να κατέλθει στους δρόμους και να διεκδικήσει περισσότερο κοινωνικό κράτος ή για να εκθέσει τις ανησυχίες του για την κλιματική αλλαγή.  Οι νέοι άνθρωποι ωστόσο συχνά αδρανούν και απέχουν. Όταν αποστασιοποιούνται από τα κοινά δρώμενα, αυτό συμβαίνει, επειδή αισθάνονται ότι δεν τους εκφράζει απόλυτα η άσκηση πολιτικής από τα πάνω προς τα κάτω και η επιβολή τετελεσμένων αποφάσεων.  

Αν δεν είμαστε λοιπόν έτοιμοι να ακούσουμε τους νέους και να προβούμε σε δράσεις που να βελτιώνουν το βιοτικό τους επίπεδο και να διασφαλίζουν την προστασία του πλανήτη, οι νέοι αναμενόμενο είναι ότι θα παραμείνουν αδρανείς ή ότι θα αναγκαστούν να καλέσουν τους διαδικτυακούς τους φίλους στους δρόμους, για να στείλουν τα δικά τους μηνύματα, κάτι που μας το απέδειξαν πολλές φορές! 

Άντρος Γ. Καραγιάννης 

Δήμαρχος Δερύνειας